Ryzyko występowania objawów dysleksji rozwojowej dotyczy uczniów klas I-III.
Świadomość występowania specyficznych trudności w nauce czytania i pisania pozwala na zaobserwowanie charakterystycznych symptomów już we wczesnych latach życia dziecka. Występowanie objawów dysharmonijnego rozwoju psychoruchowego mogą zapowiadać trudności w nauce czytania i pisania. O ryzyku dysleksji rozwojowej mówimy w przypadku dzieci przed ukończeniem 10 roku życia.
Już we wczesnych latach życia dziecka można zauważyć pewne symptomy, które mogą wskazywać na specyficzne trudności w nauce czytania i pisania. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, aby pomóc naszemu dziecku poznawać otaczający go świat. Na co należy zwrócić uwagę i kiedy udać się do specjalisty po pomoc?
Aby dziecko prawidłowo nabywało umiejętność czytania i pisania bardzo ważny jest jego rozwój psychoruchowy. Na każdym etapie życia obserwuje się różne objawy. W rozwoju naszego dziecka szczególną uwagę należy zwrócić na:
- rozwój ruchowy (np.: późne raczkowanie, trudności z utrzymaniem równowagi, niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych, obniżone napięcie mięśniowe)
- sprawność manualna (np.: trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów, niechętnie wykonuje czynności samoobsługowe, pomimo ćwiczeń nieprawidłowo trzyma narzędzie pisarskie, trudności w używaniu nożyczek, widelca)
- słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa (np. trudności z rzucaniem i łapaniem piłki, trudności z ułożeniem budowli z klocków, wykonywanie uproszczonych rysunków, trudności ze skoncentrowaniem wzroku) – rozwój mowy (np.: późne gaworzenie, pierwsze słowa lub zdania pojawiły się później w stosunku do rówieśników, przekształcanie trudniejszych słów, zamiana podobnie brzmiących głosek lub przestawianie sylab w słowach, wadliwa wymowa)
- pamięć i uwaga (np. trudności z zapamiętywaniem piosenek, wierszy, tabliczki mnożenia, dni tygodnia, miesięcy, alfabetu)
- trudności z orientacją w przestrzeni własnego ciała, problemy z rozróżnieniem prawej i lewej strony, trudności z orientacją w czasie i przestrzeni, błędne używanie wyrażeń przyimkowych określających stosunki przestrzenne
- trudności w czytaniu i pisaniu (np.: trudności w sylabizowaniu wyrazów, słabe rozumienie tekstu, niestaranne pismo, głoskowanie lub sylabizowanie czytanego tekstu, liczne błędy ortograficzne, problemy z pisaniem ze słuchu, mylenie liter o podobnym kształcie).
To tylko nieliczne objawy, które mogą wskazywać na ryzyko wystąpienia dysleksji. Ważne, aby obserwować dziecko w codziennych czynnościach już od najmłodszych lat. Dzięki temu można odpowiednio wcześniej pomóc dziecku pokonać jego trudności. Proszę pamiętać, że każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny, ale jeżeli w rozwoju dziecka występuje coś niepokojącego warto skorzystać z porady specjalistów.
Schemat spotkań pakietu diagnozy ryzyka występowania objawów dysleksji rozwojowej uczniów klas I-III znajdą Państwo w zakładce CENNIK.