Przed przystąpieniem do działań terapeutycznych istotna jest obserwacja i zebranie informacji na temat ogólnego funkcjonowania dziecka. Obserwowany jest sposób poruszania się, postawa ciała, napięcie mięśniowe, podejmowanie przez dziecko określonych zabaw i ćwiczeń. Wstępna diagnoza pozwala na przygotowanie indywidualnego planu terapii dla każdego dziecka. Sama terapia zaś odbywa się wedle określonego schematu – uruchamiania do pracy poszczególnych części ciała, mięśni wymagających działań korekcyjnych. Na diagnozę zazwyczaj przeznacza się cztery spotkania, których liczba może się zmienić w zależności od możliwości realizacji poszczególnych badań oraz stopnia współpracy badanego dziecka. Diagnoza ręki jest podstawą do opracowania programu terapii. Diagnoza ręki obejmuje:
- rozpoznanie zaburzenia
- wskazania terapeutyczne
- prognozowanie
Zarówno w przedszkolu, jak i szkole można zaobserwować grupę dzieci, które deklarują brak chęci rysowania, malowania, lepienia. Dzieci te wykazują również:
- kłopoty z posługiwaniem się nożyczkami, wiązaniem sznurowadeł czy zapinaniem guzików,
- podczas rysowania nieprawidłowo trzymają ołówek lub kredkę, nie wychodzi im kreślenie szlaczków, a następnie liter,
- niechętnie podejmują czynności wymagające precyzyjnych ruchów dłoni czy palców,
- mają wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- mają trudności z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,
- nie lubią dotykać nowych i różnorodnych faktur,
- dostarczają sobie dodatkowych wrażeń proprioceptywnych i domagają się zdecydowanego i mocnego ucisku dłoni, np. siadają na własnych dłoniach, bardzo mocno zaciskają ręce na przedmiotach, uderzają rękami w przedmioty o ostrych i bardzo wyraźnych fakturach,
- nie dostosowują szybkości ruchów rąk do zadania,
- w późniejszym wieku szkolnym dzieci te piszą nieczytelnie, nie trzymają się liniatury, co przysparza wielu problemów podczas sprawdzianów, dyktand, egzaminów.
Ogólnie rzecz ujmując dzieci te przejawiają zaburzenia grafomotoryczne. Przyczyn powyższych trudności może być wiele. Zaburzenia grafomotoryki wiążą się:
- z nieprawidłowym napięciem mięśniowym,
- z problemami z czuciem powierzchniowym,
- z problemami z percepcją wzrokową,
- z problemami z koordynacją wzrokowo-ruchową,
- innymi problemami związanymi z ogólną posturą ciała oraz zaburzeniami rozwojowymi.
W przypadku zaobserwowania trudności związanych z zaburzeniami grafomotoryki warto aby zwrócili się Państwo do specjalisty, który przeprowadzi diagnozę przyczyn zaburzeń sprawności ręki, jak również opracuje przebieg oddziaływań terapeutycznych.
Schemat spotkań pakietu diagnozy ręki znajdą Państwo w zakładce CENNIK.