Stosowanie technik diagnostycznych związane z podejmowaniem decyzji dotyczących wspierania rozwoju dziecka, planowania oddziaływań terapeutycznych oraz innych decyzji wpływających na życie i rozwój dziecka, wiąże się z przyjęciem przez profesjonalistę dużej odpowiedzialności. Aby zmniejszyć ryzyko popełnienia błędu, należy stosować wyłącznie narzędzia zbadane pod względem właściwości psychometrycznych, mające potwierdzoną wartość diagnostyczną. Nasze centrum dysponuje najlepszym na chwilę obecną narzędziem służącym do oceny poziomu rozwoju zdolności i umiejętności dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Może być ono wykorzystane przy opracowywaniu indywidualnych planów edukacyjno-terapeutycznych, programów nauczania i wspierania rozwoju dzieci w wieku 2-6 lat (a także starszych z opóźnieniem rozwoju), mierzenia postępów w rozwoju dziecka oraz w procesie diagnozy funkcjonalnej. Diagnozy funkcjonalnej PEPR- 3 w naszym centrum dokonuje osoba uprawniona i wykwalifikowana do przeprowadzenia badania i postawienia diagnozy.

Jak wygląda diagnoza?

Cały proces składa się z dwóch części w których występują podskale badające : poziomu rozwoju zdolności i umiejętności dziecka oraz obserwacji zachowania. W pierwszej części badania diagnosta mierzy różne aspekty rozwoju (mowa bierna, mowa czynna, umiejętności poznawcze werbalne i pozawerbalne, motoryka mała, motoryka duża, naśladowanie), oraz zachowania przystosowawcze (ekspresja emocjonalna, wzajemność społeczna, specyficzne zachowania ruchowe, specyficzne zachowania językowe). Część druga to Raport opiekuna, w którym rodzic (lub prawny opiekun) dziecka ocenia jego funkcjonowanie. Badanie całym testem umożliwia określenie mocnych i słabych stron dziecka zarówno na podstawie obserwacji wykonania szeregu zadań oraz zachowania dziecka w trakcie przeprowadzania prób, jak i informacji uzyskanych od rodzica.

Ze względu na charakter zadań PEP-3-PL jest szczególnie przydatny w badaniu dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ale może być również użyteczny w diagnozie funkcjonalnej dzieci z innymi zaburzeniami, a także dzieci rozwijających się typowo o nieharmonijnym profilu rozwoju. Jest przeznaczony do badania osób w wieku 2-6 lat, a także starszych, o ile ich wiek umysłowy mieści się w przedziale 2-6 lat.

W Centrum Diagnozy i Terapii MODYFIQ mają Państwo możliwość zakupienia pakietu diagnostycznego PEPR- 3. Schemat spotkań pakietu diagnozy funkcjonalnej PEPR- 3 znajdą Państwo w zakładce CENNIK.