ADD – ZESPÓŁ ZABURZEŃ UWAGI 

Wśród nas jest grupa dzieci, które wyglądają jakby myślały o niebieskich migdałach. Patrzą, ale nie widzą, słyszą ale nie słuchają tego, co  do nich mówimy, nie reagują na polecenia lub mają znaczne trudności ze zrozumieniem poleceń złożonych. Mimo prawidłowego rozwoju umysłowego, mają trudności z dłuższą koncentracją uwagi i z tego powodu nie odnoszą sukcesów w nauce. Są przy tym pełne energii i z trudem mogą usiedzieć na jednym miejscu. Zazwyczaj impulsywne, mówią i robią natychmiast to, co właśnie przyszło im na myśl. Często w przedszkolu czy w szkole odbierane są jako niegrzeczne dzieci. To dzieci z zespołem zaburzeń uwagi ( ADD).

ADD (skrót od angielskiego Attention Deficit Disorder) to zaburzenia koncentracji uwagi. Problem ten traktowany jest jako odmiana ADHD, od jednostki tej odróżnia go brak nadpobudliwości ruchowej lub pojawianie się jej jedynie w nieznacznym natężeniu. Zaburzenie to nie dotyczy tylko dzieci, dotyka również dorosłe osoby, które mają znaczne trudności w wykonywaniu codziennych obowiązków zawodowych i spełnianiu ról życiowych. Według statystyk z ADD borykać się może nawet do 6% dorosłych ludzi.

Zdiagnozowanie ADD jest nieco trudniejsze niż ADHD – dzieci z ADD (a potem dorośli z ADD) często są postrzegane po prostu jako mniej zdolne niż ich rówieśnicy.

Wśród  głównych przyczyn ADD wymienia się:

  • wcześniactwo,
  • nieprawidłowy styl życia matki w trakcie ciąży (np. palenie papierosów, picie alkoholu),
  • ekspozycja na czynniki toksyczne, w tym dym papierosowy,
  • przewlekły stres.

Inne przyczyny ADD:

  • niedobór składników odżywczych, np. niedobór żelaza,
  • wszelkie choroby wiążące się z uporczywymi dolegliwościami, takimi jak świąd. Deficyty koncentracji często obserwuje się u dzieci z nasilonym atopowym zapaleniem skóry,
  • nowotwory ośrodkowego układu nerwowego,
  • zaburzenia neurologiczne,
  • Wśród przyczyn nieprawidłowej koncentracji i pamięci wymienić należy także liczne wady genetyczne, np. zespół Downa, a także alkoholowy zespół płodowy (FAS),
  • wahania stężenia glukozy we krwi.

Amerykańska klasyfikacja zaburzeń i chorób psychicznych DSM-IV charakteryzuje zespół zaburzeń uwagi i nadaktywności, wymieniając dwie listy symptomów. Na jednej znajdują się objawy nieuwagi, natomiast na drugiej wskaźniki wzmożonej aktywności ruchowej i impulsywności.

Możemy zatem  postawić hipotezę o występowaniu u dziecka zespołu zaburzeń uwagi jedynie wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:

  • dziecko ujawnia co najmniej sześć objawów z listy,
  • objawy te utrzymują się dłużej niż sześć miesięcy,
  • występują one w kilku formach aktywności dziecka (np. nie tylko w szkole, ale i w domu),
  • objawy te występowały przed siódmym rokiem życia i utrzymują się uporczywie do chwili obecnej.

Jakie są konsekwencje zaburzeń uwagi  u dzieci i dorosłych ? 

  • maja negatywny wpływ na dziecko,
  • powodują trudności szkolne,
  • obniżają poczucie własnej wartości,
  • dziecko jest postrzegane jako mniej zdolne czy bystre niż jego rówieśnicy,
  • dziecko jest postrzegane jako niegrzeczne, źle wychowane,
  • może powodować to z czasem popadanie w konflikty rówieśnicze,
  • dorośli maja trudności w spełnianiu codziennych obowiązków, wypełnianiu ról społecznych oraz znalezieniu dobrej pracy.

 

Rodzicu jeśli zauważyłeś u swojej pociechy niżej wymienione zachowania nie czekaj – udaj się do specjalisty !!!

 

  • dziecko wykazuje trudności w koncentracji na szczegółach, popełnia błędy nieuważne,
  • nie potrafi przez dłuższy czas skupić się na zadaniu,
  • sprawia wrażenie jakby nie słuchało przekazywanych mu komunikatów,
  • ma trudności ze zrozumieniem poleceń złożonych,
  • nie kończy zaczętych prac i szybko przechodzi do innej aktywności,
  • polecenia wypełnia niedokładnie,
  • ma kłopoty z organizacją pracy i wszelkich zajęć,
  • niechętnie podejmuje zadania wymagające dłuższego wysiłku intelektualnego,
  • gubi przybory szkolne i rzeczy potrzebne do pracy i nauki,
  • łatwo ulega rozproszeniu pod wpływem nawet słabych dystraktorów,
  • zapomina o codziennych obowiązkach i zadaniach.