Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania (dysleksja rozwojowa, dysortografia, dysgrafia) dotyczy uczniów od IV klasy.
Specyficzne trudności w nauce czytania i pisania są zaburzeniem niejednorodnym, dlatego tak trudno je zdiagnozować. Proces diagnostyczny wymaga interdyscyplinarnego podejścia do problemu dziecka, czyli zaangażowania specjalistów różnych dziedzin. Dzięki temu diagnoza zostaje rzetelnie przeprowadzona, a wydana opinia jest kompleksowo przygotowana.
Diagnoza dysleksji rozwojowej obejmuje: wywiad z rodzicami, rozmowę z dzieckiem, podczas której weryfikowane są zdolności i możliwości szkolne dziecka. Sprawdzana jest znajomość zasad ortograficznych, ocena poziomu graficznego pisma, badanie pamięci słuchowej, pomiar płynności czytania. Podczas diagnozy określa się również poziom rozwoju intelektualnego dziecka. Po przeprowadzonej diagnozie zespół specjalistów sporządza opinię, w której zawarte są informacje na temat rozwoju dziecka i jego możliwościach szkolnych. W opinii zawarte są również zalecenia dla nauczycieli oraz rodziców dziecka. Dzięki temu osoby z najbliższego otoczenia otrzymują wskazówki, w jaki sposób pomóc dziecku, jeśli została zdiagnozowana u niego dysleksja rozwojowa.
Diagnoza dysleksji rozwojowej – to postępowanie wymagające przeprowadzenia szeregu badań specjalistycznych.
Procedura składa się z 2-3 spotkań. Badanie psychologiczne trwa zwykle około dwóch godzin. Badanie pedagogiczne trwa ok. 90 minut.
Schemat spotkań pakietu diagnozy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania znajdą Państwo w zakładce CENNIK.