Wskazaniem do zasięgnięcia porady logopedy lub rozpoczęcia systematycznej terapii logopedycznej powinny być następujące sygnały:
- dziecko roczne nie jest jest zainteresowane mową, a dziecko dwuletnie wypowiada zaledwie kilka słów i nie łączy ich w proste zdania
- trzylatek nie jest rozumiany przez osoby obce i nie artykułuje głosek s,z,c,dz, a czterolatek nie mówi głosek sz,ż,cz,dż
- pięciolatek nie wymawia głoski r ( rower-lowel)
- kiedy dziecko zastępuje głoskę k wymawiając t ( kobek-tubek)
- dziecko zastępuje głoski dźwięczne bezdźwięcznymi odpowiednikami np. bułka-pułka
- dziecko podczas mówienia wsuwa język między zęby
- dziecko nie jest zainteresowane mową oraz kontaktem z rówieśnikami
- kiedy dziecko mówi zdecydowanie mniej od swoich rówieśników
- kiedy dziecko podczas wypowiedzi „zacina się”
- kiedy poziom rozwoju mowy dziecka nie jest adekwatny do wieku ( patrz. Zakładka prawidłowy rozwój mowy)
- kiedy pacjent przebył udar mózgu, uraz czaszkowo mózgowy oraz w każdym przypadku w którym występują zaburzenia komunikacji spowodowane deficytami neurologicznymi
- w każdym innym przypadku kiedy jesteście Państwo zaniepokojeni czy rozwój mowy przebiega prawidłowo.
Logopeda zwykle zajmuje się terapią zaburzeń mowy niezwiązanych z uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego.
Neurologopeda prowadzi terapię zaburzeń mowy o złożonej etiologii: terapię mowy w upośledzeniach, w autyzmie, uszkodzeniach ośrodkowego układu nerwowego, zespołach genetycznych.